att vara utbytesstudent

Hej! Hur snabbt var dina föräldrar tvunget att betala hela resan och tog dom lån eller får du något slags studiebidrag av CSN som man kan få när man studerar Utomlands. Vore kul om du kunde svara lite på det här hur du gjorde med pengar och hur snabbt man måste betala in. Är själv sugen på att åka :)

Mina föräldrar betalade lite per månad, ibland var det mer eller mindre. Ibland kunde de ta 3månader innan nästa betalning skulle in osv. Mina föräldrar tog inget lån, men jag vet att de ärmöjligt att göra det. Jag sa upp mitt studiebidrag hos CSN eftersom jag vill få betalt när jag kommer tillbaka ( annars hade jag inte fått något bidrag i 3an och de va jag inte sugen på )

De är som sagt mycket pengar som det handlar om, och även om själva resan i sig "bara" är ca, 80.000kr så kommer den lätt komma upp i över 100.000 bara så ni vet. Att tänka på är att utöver de 80.000kr som själva resan kostar så måste man betala för läkarbesök innan, sprutor och försäkringar. Om jag har för mig rätt så kostade mina läkarbesök och sprutor totalt ca 2000kr.
Försäkringen där emot är mycket dyrare såklart. Och om man vill göra någon sport måste man ha en sportförsäkring som kostar lite extra.

Jag åker som jag sagt många gånger med EF highschool year. och jag är skitnöjd! Även om dem är bland de dyraste så är dem av mina erfarenheter dem med pålitliga. Men såklart finns de för och nackdelar med alla. Men eftersom ägaren av EF kommer från Sverige så låter han inte någon svensk bli oplacerad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0