Hälsoundersökning

Idag har jag kommit ett steg längre mot min USA resa.

Många tror att de är lätt att åka till USA men de är många kontroller som ska göras. De är jätte många papper att fylla i och de är mer är 1 månads arbete.

Här en en lista på saker man behöver fylla i och göra innan avresan:

fylla i ett formulär om sina intressen, som sedan ska skickas till alla värdfamiljer som är intresserade att hosta en utbytesstudent. ca 20 sidor.

Skriva ett personligt brev om hur du känner inför USA till din värdfamilj.

Ta Hepati B och A sprutorna

Gå på antagningsintervju

Söka stipendium ( frivilligt )

Prata med skolan , rektorn och lärare och få ditt utbytesstudentår beviljat.

Åka till Amerikanska Ambasaden i Stockholm och ansöka om Visum.

Gå på ett förberedelse möte.

Gå på en läkarundersökning

Vaccinera dig mot Turberkolos eller göra ett såkallat TB skin test.

Fylla i alla sprutor du tagit under din livstid med exakta år månad och datum.

Göra ett foto kollage som skickas till alla som vill tänka sig hosta dig som utbytesstudent.

Ha behörgighet till ett Utbytessår genom att fullfölja alla kurser i skolan och ha alla G.


Detta krävs en hel del tid som ni märker.

Men som tur är så gick min hälsoundersökning väldigt bra och jag fick Excellent :)
Förutom att de sprängde ett blodkärl på mig när de kollade min blodgrupp.
De var vädlig onödig information de ville ha om mig på hälsoundersökningen . De är verkligen stränga i USA och överreagerar på många saker som vi i sverige tycker är onödigt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0