Utkast: Aug. 14, 2011

Anonym: Kul att du bloggar mycket igen :D
Har du upplevt några kulturchockar än?
Lagar din värdfamilj nyttig mat?

Lägg gärna upp bilder på din skoluniform sen, hade varit kul att se :)

Kram!



Hej trevlig att du skrev, vem du nu än är. Jag försöker blogga så mycket jag kan och uppdatera er om vad som händer här på andra sidan Atlanten. De flesta inläggen kommer som ni säkert lagt märke till upp under natten i Sverige eftersom de är då jag har tid att blogga här ( runt 5-6 tiden )

Angående dina frågor så kan jag inte direkt säga att jag har stött på någon kulturchok. Visst finns de saker som är väligt annorlunda här i USA emot Sverige. Vissa grejer görs på olika sätt här också som tex: biltävttarna är annorlunda, bankerna är annorlunda, matbutikerna är annorlunda osv osv osv..

Men en av dem grejjerna som jag upplevt här som jag inte är alls van vid är att be 3 gånger om dagen. Min värfamilj är väligt troende om man gämför med hur dem flesta svenskarna är. Så vi ber 3 gånger om dagen och dem går till krykan varje söndag i 3 timmar för att utbilda sig inom deras tro . Dem tror på gud men de är momorer vilket många här i Idaho är.
Ta de inte fel nu, jag har absolut inget emot att be 3 gånger om dagen eller hänga med till kyrkan ibland. Jag respekterar deras tro men de är vädligt annorlunda mot vad jag är van vid

Sen om min familj äter nyttigt var en bra fråga. För många av er vet att de flesta amerkaner äter väligt onyttigt och ohälsosamt. Men jag har lyckligt nog hamnat hos en familj som se till att alltid äta sallad till sina mål. När vi går till resaurang sparar vi alltid häften av maten att ta med hem som doggybag.
Sen planterar de sina egna grönsaker och se till att baka sitt egna bröd från grunden osv.
Så jag har kommit till en familj som äter ganska nyttigt. Eller ja inte för ohälsosamt i varje fall och de är jag jätte glad över :)


fortsätt ställ frågor , de gör min bloggande enklare!



Kommentarer
Postat av: johan

det där med doggybag! hur fungerar det?? =)

/nyfiken

2011-08-17 @ 18:44:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0