Reply :)

Jag hade inte den blekaste fetaning om att du ens var från Kalmar...Fan vad världen är liten alltså :P Hur vet du vem jag är då? Du har sett mig nere i bageriet som alla andra antar jag? ;) Vi har julbutik med allt var det hör till i morgon förresten :)

Nu har jag ett par frågor till...på vilket sätt bestämde du först och främst vilken stat du ville åka till och sen vilken stad? Jag menar det finns ett par att välja mellan ;) Det jag personligen är mest sugen på nu är en utav EF's språkskolor i Miami för att mer lära mig amerikanska...den engelskan vi lär oss i den engelska-kursen som vi läser nu är ju brittisk engelska vilket jag inte tycker om alls lika mycket...Sen undrar jag också hur du finansierar din resa dit?:) är det genom att söka stipendier? ta lån? ha rika föräldrar? All hjälp jag kan få är jättevälkommen :)

Hoppas att du har det bra där borta på andra sidan Atlanten

Och återigen...jag blev helt jävla paff att vi först och främst var från samma stad men också att du gick på Jenny :P MY GOD!!

Daniel'

När man åker som utbytesstudent kan man antingen göra delstatsval eller bli placerad av slumpen. Jag valde slupen eftersom man behövde betala ett par tusen extra för delstatsval. Altså hade jag ingen som helst arning om vart jag skulle bli placerad.
Nu såhär i efterhand tror jag de är bättre att låta slumpen avgöra, dels för att de är enklare att få en bra familj, och dels för jag tror att vart man är hamnar så finns de en mening med det.

Jag sökte inget stipendie, min resa kostar/kommer att kosta 150.000 med fickpengar varje månad.
Jag är lyckligt lottad och mina föräldrar har betalat för hela resan. Dem är inte rika på någotvis, dem har kämpat och sparat pengar så mycket dem kan. Tog oss ungefär 1år att fåihop pengarna. Men då men ett bidrag från mormor och morfar. Betalningen är uppdelad, alltså ett par tusen i månaden innan man åker iväg. Så om man bokar i lång förväg så hinner man splitta upp betalningen en liten bit . Vi tog alltså inga lån.
resan är dyr men det är en livs investering. Jag kommer ha med mig efarenheterna i hela mitt liv. Mitt CV kommer se bättre ut och de kommer bli enklare för mig att söka jobb. Mina föräldrar såg detta som någoting viktigt i livet, att vara på egen hand och klara sig själv. Lära sig leva med saker man kanske inte är van vid. Ta del av en kultur som man kanske inte aldrig förstår sig på. :)

Haha men ja, världen är vädlig liten jag kommer tillochmed från Lindstad ;) gick på lindstadsskolan! haha.

Hur eller hur, tycker du ska prata med Calle, Engelskaläraren om på Jenny om du känner honom. han åkte som utbytesstudent till Michigan. Dock har jag för mig att han inte riktigt var nöjd med EF, men hör med honom så har du båda sidors synpunkter :)

Kommentarer
Postat av: daniel

haha:P du menar att du är från lindsdal va? ;) jag förstår om stavningen blir lite svårt när man har skrivit och pratat engelska i flera månader ;)



Hur funkar det med språket i övrigt? :) jag menar hur mycket kunde du när du kom dit respektive hur mycket du kan nu? Och ungefär på vilken nivå behöver man ligga?



Den största skillnaden mellan dig och mig i det här fallet är ju att jag går ut skolan nästa år och kan ju därmed inte gå på ngt high school utan måste antingen ta en språkurs eller gå på college...det grämmer mig lite nu at jag inte har tänkt på detta tidigare men det är nog inte för sent ändå :)



Du har varit till jättestor hjälp Tua och jag tackar dig så jättemycket för det ;)



PS. Jag tror att jag jobbade med några utav dina förra klasskompisar i somras ;) josefin och linnea :) de har iofs båda två bytt skola nu men ändå ;)DS



Ha det jättebra så hoppas jag att det är okej att återkomma om jag har ngn mer fråga :)



Daniel

2011-12-20 @ 21:17:21
Postat av: Anonym

borde väl veta hur man stavar sin egen håla där man bott nästan hela livet eller? ;)

lindsDAL

2011-12-21 @ 00:30:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0