ett långt svar

Vad är i stora drag de förändringar som du märkt på den amerikanska kulturen jämfört med den svenska? Vad kommer man bli mest chockad över liksom? :)
Tycker det är jätte intressant att läsa din blogg, du är jätte duktig!

Tack så jätte mycket Julia, känner mig väldigt smickrad över att du gillar min blogg!
Den största kultur skillnaden måste väl vara kyrkan. Här i USA så är det en väldigt viktig del av deras liv. Vilket jag som jag tidigare sagt, accepterar.

Jag kan dock bli arg och frustrerad över hur vissa kristna ser på saker här. Ibland känns amerikanare väligt insöade. Som jag ser det, så tycker många mänslor väligt likna. Jag skulle kalla de lite old style att se på saker. tex, många här är hemmafruar. Mannen jobbar och sökter inkomsten. Många är emot bögar, och dem flesta är helt emot abort.
I skolan lär man sig att inte ha sex alls är det bästa sättet att skydda sig. Och att kondomen är i princip värdelös för den inte skyddar så bra.

Jag har själv väldigt starka åsikter om saker och ting, men de flesta ungdommar här ser ut att bara göra som dem blivit tillsagda och inte egentligen någonsin fått haft sin egna åsikt. Man får tex aldrig umentera med sina föräldrar.

Jag tycker de är så fel att man lär sig allt detta om sex i USA. Att de bästa är att inte ha de, istället för att prata öppet om det. Som vi i Sverige. Dem har heller ingen ungdomsmottaging och de är princip omöjligt att få tag på några preventivmedel utan sina föräldrars påskrift.
Alla vet ju att folk inte kommer följa alla regler, de kommer alltid finnas de människor som vill bryta mot varenda grej de blir tillsagda. SÅ när de väl kommer till den där dagen då de ska ha sex, så har dem inga p.piller för då skulle ju deras föräldrar få reda på de, vilket skulle leda till att dem aldrig aldrig någonsin skulle få ses igen.
Och kondomen är ju inte att tänka på för dem , eftersom de är pinsamt att ens köpa en. Och någon ungdomsmottagning har dem ju aldrig fått ngra gratis exemplar på. Sen har dem ju lärt sig att de inte skyddar någonting.
Efter ett par månader sitter dom där, unga och gravida. Om dom då inte skulle känna sig redo för ett barn så kan dem inte göra abort, hela sammhället skulle skjuta bort dem. Då blir deras liv förstörda och andra människor sitter och klaga på att så många unga blir gravida.

Som jag ser det, så är dem väligt insöade och inte tar del i problemen. Vi lever i ett samhälle som inte funkar som de gammla goa gjorde. Man måste vara mer öppensinnad.
Jag har pratat om detta med mina amerikanska vänner, vissa hatar mig och tycker jag är helt fel ute. Men de flesta säger att jag har rätt, att ungdommarna har noll att säga till om. Många av mina vänner går i kyrkan tre gånger i veckan för att dem blir tvingade till sin religion. Om dem inte går, blir dem utslängda.

Bögar för del delen också, blir skrattade åt och hatade av många. Jag har pratat med många krista också hur dem ser på bögar och lesbiska par. Vad dem skulle gjort om deras son eller dotter blev kär i någon av samma kön. Jag fick svaret: Jag skulle leda dem in på rätt spår och försökt hjälpa dem in på rätt spår. Jag hade bett för dem och försökt få gud att hjälpa oss.

Ja.. så är det. Mina åsikter är helt annorlunda, och de har jag både fått bra cred för och dålig.

Kommentarer
Postat av: Julia

Tack för svar! Ska också åka med EF nästa år så tänkte jag kunde fråga dig lite. Men hjälp vilka åsikter dom verkar ha! Är dock jätte peppad över att få åka efter att ha läst din blogg, du verkar ha det jätte bra. :)

2012-01-03 @ 13:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0