Hur en vanlig dag kan se ut i mitt amerikanska liv

På mormors begäran tänkte jag berätta om en vanlig dag i mitt liv och hur den kan se ut...


kl 05.30  går alarmet då de är dags att stiga upp. Gör mig iordning tar på mig skoluniformen och packar skollunchen i en lunchpåse. Oftast blir de bara en macka med grönsaker och en frukt till lunch. De händer att jag tar med mig rester eller något annat gott att äta som tex. Svenska pannkakor.



kl 06.30 tar jag min cykel utifrån graget och cyklar ca 4km på en raksträcka för att nå mitt bussstop. Obelystväg ganska läskigt för mormor att få höra ;) och de är ganska mörkt också! Haha dock ingen fara för de är en " landsväg" och de är "inte" mycket trafik där ( inte för att vara USA iaf ) .


kl 07.23 Kommer vi fram till skolan. Är egentligen bara en 10min drive dit men dem har så många busstop så de tar lite tid att köra dit. Dessutom så är de förbjudet att cykla till skolan under vintertid eftersom de är mörk. Inte för att någon amerikan skulle få för sig att göra de men iaf. Alla busstop är också sjukt nära till varandra och även om man bor 1block ifrån skolan så måste man ta skolbus .. när man likaväl gan gå lixom. haha



kl 07.30 Serveras de frukost. Ibland blir det frukost pizza, bagel, youghurt och amerikanska pannkakor. Äter ibland, om de är något som känns lockande. Frukost Pizzan är inte direkt något man är sugen på sådär på morgonen men.. de är faktiskt god frulle.


kl 07.50 ringer vår första klocka, frukosten är slut.. eller ja .. jag själv är ju mest social under den tiden. Då börjar de bli dags för att gå till vår första lektion. I vanlig ordning brukar killarna följa tjejerna till sina klassrum som jag berättat innan. Även om de är 3min tills klockan ringer in eller om killens klassrum är på andra sidan skolan så ser han till att tjejen kommer till sin klass. Ganska lyx faktiskt ;)



kl 08.00 Period 1. då börjar min skoldag. U.S history står i vanlig ordning på schemat precis som vilken dag som helst. Inte mitt favo ämnen som sagt men de är ju underhållande att sitta ensam med massa roliga killar. Dock är läraren väldigt sträng och jag vet inte när senast jag var en så bra student som jag är här i USA. pratar nemligen inte under lektionen tro de eller ej, men har aldirg blivit tillsagt. Lite skillnad ifrån mina kvartsamtal i sverige där dem alltid säger att jag babblar för mycket. Har helt enkelt lärt mig att respektera läraren på ett helt annat vis. Så som alla andra ungdommar i USA gör.
Under lektionens gång tar vi mest anteckningar och diskuterar ingen höjdare som sagt.

- varje lektion är 50 min, så efter varje lektion har man 3min att ta sig till nästa lektion.

Period 2.- English Mina egelska lektioner kan se väligt annorlunda ut. Ibland pratar vi om historia bakom literatur och ibland gör vi uppsatser. Just nu jobbar vi på att göra om en gammal bok och skriva poems i dem. Jag har valt en gammal bok som jag klistraroch klipper och river ut sidor i. Den handlar om hur de är att vara utbytesstudent. Håller faktiskt på att bli väligt fin och jag känner mig nöjd. Har lyckats få ner lite tankar och skrivit poems i den. Om hur min första dag i skolan var och hur allas blickar följde mig hela dagen osv. Kommer bli cool tror jag så kanske kan visa er lite i bloggen senare.


Period 3- Dance 2. Detta är den näst avancerade danskursen på skolan. Vi går igenom teori och dansar olika dansstilar varje dag. Just nu har vi hållt på med en julkonsert och ska precis få börja dansa modern dans. Varje fredag kommer de in en gästdansare också, som jag berättat tidigare har vi fått chansen att jobba med flera stora namn inom dans.


Period 4- Advance Drama Detta är då den enda avancerade drama klassen på skolan. Känns toppen att få jobba med dem eftersom dem är jätte talangfulla. Har lärt mig en del i den klassen och de känns kul. Just nu har hela min klass varit med och tävlat i en tävling för Idaho state, som jag dock inte kunde vara med i för jag inte är amerikans medborgare. Hur eller hur så jobbar vi på en jättestor och dyr produktion som kommer vara klar i slutet av mitt utbytesstudentår där vi kommer spela en modern pjäs av into the woods som är tagen från disney sagor.

Period 5- ett 20min break med våran vägledare, vi diskuterar frågor om skolan och plannerar kommande event. Kollar betyg eller bara spelar spel.

Luch Break 30min. Här är de då dags att dra till skolmatsalen, nivet highschool musical matsalen. Sitter med mitt "gäng" på "vårat" bord varje dag som vanligt. På fredagar är det sjukt härlig stämmning, kanske de bästa med att gå på en arts school. Vi har nemligen musik på hög volym. Popcorn maskinen är i gång och glassar säljs överallt. Dessutom ropar dem upp månadens födelsedagsbarn som får en kingsize candybar. Folk dansar och sjunger, ibland har vi även kareoke igång.

Period 6 - Choir Jag är med i nybörjar guppen där vi mest bara sjunger. De blir dock en del teori också och jag kan stolt säga att jag har lärt mig läsa noter. ett måste om man går på en sån bra skola som jag gör. Vi håller just nu på att övar inför vår stora julshow. Min Choir har totalt 60pers så den är ganska stor :)

Period 7 - Teachers assistent ( TA ) Förstår inte hur mormor kunde missa att jag har bytt till mig denna lektionen. Hur eller hur, så går jag upp på 3e våningen på skolan där första och andra klass håller till. Där jag är som klassen heter, lärarens assistent. Jag hjälper till med att läsa böcker med barnen, rättar prov eller bara hänger med läraren. Jag och min lärare som jag är assistent för har en jätte nära relation och vi pratar alltid om allt mellan himmel och jord. Hur härligt som helst. Hon har även sagt att hon ska skirva mig ett letter of recomendation till mitt CV i sverige så de är gött ;)

Period 8- Study Hall Här spenderar jag mina sista 50min för att få läxor gjorda, varje student som har minst godkänt i alla sina klasser får en godis varje fredag också då det är payday. ganska najs

efter det tar jag som vanligt skolbussen hem igen,
väl hemma brukar jag göra mina sysslor först som att ta hand om köket för de är mitt och Susis uppdrag. Sen om jag har några övriga läxor så brukar jag göra dem inne på mitt rum medans veronica maggio spelas på min bandspelare.
Dinner serveras ofta kl 6, en dag i veckan brukar jag laga mat. Dock har jag varit sjuk ganska mycket på senaste och missat ett par gånger. Oftast blire något svenskt eftersom de är de min värdfamilj är mest intresserade av att äta.
Efter dinner brukar jag och Susi gå ut på ett café med våra vänner, se en bio eller bara slappa. För det mesta hänger jag med mitt killgäng.. eftersom jag inte kommer så bra överens med någon amerikans tjej här haha! dem gillar heltenkelt inte att jag är väligt utåtgående emot killarna.

våra curfew är kl 10 på vardagarna så Dennis brukar köra hem oss eller någon annan :) På helgerna är de 24 som gäller vilket jag tycker är väligt bra regler.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0